Getrouwd op Samos!

  • alex

    Beste Ruud,

    In antwoord op je vragen, het volgende:

    Verblijfsvergunning is vereist. 5 jaar geleden was dit een hele heisa maar is tegenwoordig iets makkelijker en ik verwacht dat het over nog een aantal jaren helemaal eenvoudig wordt.

    Op dit moment heb je nodig: Geldig paspoort, 6 pasfoto's, bewijs dat je geld op een griekse bankrekening hebt staan, bewijs dat je een GRIEKSE ziektekostenverzekering hebt en 23 cent voor leges.

    Daar verhuiskosten schandalig hoog waren, hebben wij onze hele zooi in NL verkocht en hier alles nieuw aangeschaft.

    Terwijl wij op zoek gingen naar een stuk land hebben wij eerst voor een jaar in Xora gehuurd.

    Wij hadden de architect onze eisen t.a.v een huis duidelijk gemaakt en aan de hand hiervan heeft hij 3 ontwerpen gemaakt waarvan wij uiteraard een hebben gekozen.

    De grond hadden wij rechtstreeks van de eigenaar gekocht. Dit zijn vrienden van ons en zodoende te vertrouwen. Ik zou wel iedereen die grond wil kopen aanraden om dat via een makelaar te doen als de verkoper een onbekende is. Ik beveel altijd Alekos Stavridis in Pythagorion aan. Hij is getrouwd met de NL huisarts hier.

    Taalprobleem hoeft er niet te zijn mits je in of rond een van de grotere dorpen/steden zit. Daar kan je je goed met engels redden. IN de kleinere dorpen, zoals waar wij zitten (Mitilinioi) zal je toch Grieks moeten leren.

    Financieren via een plaatselijke bank is mogelijk. Vanuit NL worden geen hypotheken verstrekt, wel persoonlijke leningen.

    Hoop dat e.e.a duidelijk is.

    Groet,

    Alex

  • Ruud Hendriks

    Beste Alex,

    Hartelijk bedankt voor de uitgebreide informatie.

    Als mij nog wat te binnen schiet mag ik dan nog eens aankloppen?

    Groetjes van Opa-Ruud

  • alex

    Beste Ruud,

    Ten alle tijde.

  • Laura

    Oh Harry en Sandra! Ik lees jullie stukje net voor aan mijn man over jullie huwelijk op Samos. En op het moment dat ik de zin lees: =14pxn het vliegtuig terug naar Nederland zit ik (Sandra) altijd met een dikke keel en natte ogen, weer te fantaseren over onze volgende reis naar Griekenland. Mm, schieten mijn ogen ook weer vol. Ik herken dit zo en ik begrijp er eigenlijk niets van. Wat maakt dat ik me zo thuis voel in een land waar ik eerder nog nooit geweest was. Ook wij zijn 3 keer geweest en zo mega verliefd op het eiland. We zijn zelfs plannen aan het maken om over max 4 jaar half te emigereren. Of zoals ik dat noem Semigeren. Ik kan niet wachten en wanneer we weer iets zien of horen van Samos dan zuchten we allebei heel diep…Dank je voor je openhartige verhaal die je met ons wilde delen.