"SAMOS"plannen ???

• opa-ruud

Hallo dicussievoerders,

Zijn er al weer liefhebbers met plannen om naar SAMOS te vertrekken voor vakantie of voor langer?

Ik ben wel nieuwsgierig.

Opa-Ruud

• Hans Dubiez

Hoi Opa-Ruud,

Ja zeker, wij zijn er van 7 jun tm 28 jun en van 2 sep tm 16 sep.

Vriendelijke groeten van Hans Dubiez.

• john67

Wij zijn afgelopen jaar voor de 5e keer geweest. Weet niet of ik het dit jaar aandurf ivm de grote stroom vluchtelingen. Zou heel jammer zijn als mijn gedachten van “het paradijs” daardoor zou veranderen. Ff voordat er een onbedoelde discussie op gang komt:ik vind het top wat de grieken doen om ze op te vangen.

• Bob72

Waarom zou je niet naar Samos gaan?

de ‘stroom’ van vluchtelingen is niet groot op Samos, kom net terug van samos, heb geholpen als vrijwilliger.

ben er op eigen houtje heen gegaan. 

mijn verwachtingen van een grote stroom was ook zo, dat moet ik toegeven, maar het tegendeel is waar, je merkt er weinig van op Samos, en alles is redelijk goed georganiseerd. 

Toen ik aankwam was er een tentenkamp van UNHCR aan de haven, maar dat gaat daar alles weg, en de hotspot' komt in de bergen bij samos stad en is bijna klaar. er waren erg veel vrijwilligers, en een aantal hadden weinig te doen.

wat me ook opviel is dat de grieken erg veel meehelpen, ongelovelijk, dat land is al zo zwaar getroffen, dat die grieken dat nog kunnen, respekt uit mijn zicht.

ben nu weer terug in Nederland en merk dat de ‘sfeer’ hier veel grimmiger is, dat heb ik helemaal niet gemerkt op Samos. volgend mij denkt iedereen dat je daar overal vluchtelingen ziet lopen met plastic tasjes en huilende kindern op hun arm, nou echt niet op samos hoor. ze zijn blij , blij dat ze het gehaalt hebben. heb gezien dat er ook zijn die gewoon netjes een hotel boeken, of ik zag een groepje mensen uit syrie in een restaurant aan de boulevard van samos gewoon eten bestellen, en genieten van een griekse salade en tzaziki, heel normaal dus. maar ja dat is niet interesant voor de nedrlandse media te laten zien. denk persoonlijk dat er veel steden in nederland MEER vluchtelingen te zien zijn dan ik op samos heb gezien.

ik hoop voor de mensen op Samos dat er toch nog veel mensen hun vakantie naar griekenland ( samos) plannen. en dan hoop ik dat de berichtgeving van het nederlandse nieuws beter wordt.  want het stinknormale leven van de griek gaat, zoals ik gezien heb, gewoon door.

• pavlos

We hebben wel geboekt, maar beginnen toch te twijfelen. We hebben vandaag een Griekse vriend gesproken, maar hij was niet zo positief. Zolang de grnzen dicht blijven kunnen straks de vluchtelingen niet door gestuurd worden naar het vaste land van Griekenland (lees Athene) en moeten ze noodgedwongen op de eilanden blijven. En als er straks duizenden per dag komen is het zo vol. Ik hebrespect wat Bob72 heeft gedaan, maar de toestroom nu ligt natuurlijk een stuk lager dan in de lente/zomer. Heeft natuurlijk met de weers omstandigheden te maken. 

We wachten nog maar e en af

• hermanus

Na 8 keer Samos hebben wij besloten om dit jaar niet naar Samos te gaan , toen wij afgelopen september in Kokkari waren hebben wij de nodige vluchtelingen gezien en dat heeft toch wel de nodige indrukken achter gelaten en ik ben bang dat er de komende maanden niet veel zal veranderen mbt die vluchtelingen . We hebben dan ook besloten om dit jaar maar naar een ander eiland te gaan en het is  Karpathos geworden .

• Bob72

@Pavlos 

Heb ook net nog even gebeld, vandaag zijn er maar 75 aangekomen maar ze gaan echt nog steeds door naar athen hoor, en het goede is nu ook, dat de vluchtelingen al OP het water worden ‘opgevangen’, door frontex of andere hulp organisaties, en dan gewoon met een boot naar de haven van samosstad gebracht, daar wacht een busje en worden ze naar de hotspot gebracht en geregistreerd.

je ziet voor de rest niks meer op samos.

Dit kan toch zo niet zo door gaan in het noorden van griekenland, en ik wil het geloven dat er een oplossing komt voor die arme grieken. dit moet europa zijn…

helaas hebben de mensen een kompleet verkeerd beeld van de media, het normale leven gaat gewoon door daar, mijn vriend viert vandaag karnaval, 

@hermanus

de situatie van september kun je NIET vergelijken met NU, toen was er een echte explosie, en NIKS georganiseerd, NU wel, er komen geen bootjes meer aan in agios konstantinos of kokkari, die worden al op het water opgehaald.

voor iedereen: 

geen reden om samos te mijden maar ik denk juist te ondersteunen, ze hebben het daar nodig.

• j.pulsief

Wij gaan in augustus weer voor de 5e keer naar het prachtige Samos. 

Wat de vluchtelingen betreft valt het best mee. Natuurlijk zie je hier en daar een groepje mensen lopen.

Dat mag echter niet verhinderen dat we gaan. Zeker nu in deze moeilijke tijden steunen we de Grieken met toerisme.

Laat je niet “provoceren” door de diverse verhalen van overvolle eilanden met vluchtelingen……

• diana

Tja vorig jaar wel vluchtelingen gezien in Samos stad en Karlovassi.

Ook flink wat boten in Kokkari.

Toch gaan we! Samos heeft ons hart gestolen evenals de bevolking.

Zij doen er alles aan om de vluchtelingen te helpen dus wij helpen de Grieken!

Diana

• paul57

Ga in mei naar kokkari voor de eerste keer.

Wat kan ik daar verwachten??

Wie kan me wat tips geven omtrend restaurants / en de omgeving wat er te doen is??

paul.