wandelen/fietsen

  • de wit

    Wij gaan binnenkort naar Mycali, dat is zo'n 8 km. ten oosten van Pythagorion. Weet iemand of je in dat oostelijke gebied ook mooi kunt wandelen? En is het ook mogelijk daar te fietsen?

    Rijdt daar ook een bus?

  • peter

    van Mykali richting samos stad is alleen te doen als je tour de france benen hebt. Richting Pythagorion moet je over de zeer drukke hoofdweg (berg af) en van pythagorion terug naar mykali krijg je weer een hele steiging voor de kiezen

    of er een bus gaat weet ik niet

  • de wit

    Dank je wel Peter vooe je reactie. Dat zal dus geen fietsen worden. Weet je ook of er er leuk kunt wandelen? Bijv. naar Pythagorion en dan de hoofdweg mijden?

    Overige tips zijn van harte welkom.

  • DirkLui

    Ik heb al vele malen Samos bezocht. Het eiland is geweldig en de plaatsjes zelf zijn het ook, maar het is geen slim idee om bij temperaturen van 35 graden of meer een ‘leuke wandeling’ te gaan maken tussen die plaatsjes. En als je de hoofdweg wil vermijden blijft er qua mogelijkheden niet zoveel over. Samos is geen plat eiland, maar je zult moeten klimmen en dalen om je doel te bereiken.

    En 8 km in Nederland loop je zo, maar op Samos in de hitte met klimmen en dalen zou ik persoonlijk uitkijken.

    Als je wat meer van het eiland wil zien dan het plaatsje waar je zit, dan zou ik een voor incidenteel gebruik de taxi overwegen en anders een auto huren.

    Brommers, scooters en motoren zou ik alleen doen, als je in Nederland al veel ervaring opgedaan hebt. Grieken rijden als gekken, kijk maar eens naar de gedenk tekens langs de weg.

    En zoals Peter al schreef ook fietsen is niet te vergelijken met fietsen in Nederland.

    Wil je echt wandelen, neem dan in ieder geval goede wandelschoenen mee. Teenslippers bieden eenmaal weinig bescherming.

  • peter

    waar verblijven jullie dan bij Mykali beach ?

    met een beetje zoeken kun je wel via het strand binnendoor naar Pythagorion lopen, je komt dan iets voor Hotels

    Princessa en Glicorissa op de hoofdweg en dan nog ca 2,5 km maar het is een heel eind.

  • de wit

    Wij gaan in september naar hotel Saint Nicholas. We zijn wel eerder op Samos geweest (Kokkari), hebben daar veel gewandeld. Ik ken Samos dus wel een beetje, maar niet het zuid/oosten.

  • peter

    wij zijn vaak op dit strand geweest (bij restaurant Calypso) prima hotel wat wij gehoord hebben. ik heb wel eens een busje van dit hotel zien rijden

    in pythagorion.

    toevallig heeft een bekende van ons geinformeerd naar dit hotel.

    nogmaals vanaf de hoofdweg 200mtr achterde afslag naar het hotel glicorissa staat een klein blauw bordje met villa lunna (Ross) waar je schuin

    omlaag kunt lopen en dan richting zee en je kunt via het strand naar Mykali

    wij wensen jullie heel veel plezier en geniet er van

  • de wit

    Peter, dank je wel voor je reacties en tips. Heb ik zeker wat aan!

  • pimmos

    Wij gaan elk jaar naar Samos en wandelen altijd in de hitte. Het is een kwestie van aanpassen. Petje op, lichte kleding, veel water mee, druivesuiker of iets wat mineralen aanvult wat je verliest met zweten, tempo aanpassen, dankbaar gebruik maken van de schaduwplekken om even af te koelen. We gooien ook een nat washandje of dik (nat) keukenpapier in het vriesvak en je staat verstelt hoe lang dat koud blijft als je het meeneemt naast een van de waterflesjes, die je ook in het vriesvak hebt gelegd. Als je dan nog voor het wandelen een Griekse Yoghurt met honing en fruit naar binnen werkt loopt ie helemaal goed. En dan die beloning; kom je aan in het dorp waar je heen wilde is er altijd die taverna, met dat ijskoude Mythos. Wandelen in de hitte: wij genieten er van.